Forretningsbetingelser


Fastsættelse af honorar sker som udgangspunkt efter opgavens omfang, dvs. anvendt tidsforbrug. Dog tages i afregningen også hensyn til opgavens karakter, graden af anvendt specialistviden, ansvar forbundet med opgaven, opgavens kompleksitet, om opgaven har nødvendiggjort indsats under betydeligt tidspres, den interesse opgaven repræsenterer for kunden og det opnåede resultat. Honoraret tillægges moms, medmindre der gælder særlige undtagelser som følge af gældende lovgivning. Kunden kan til enhver tid anmode om en opgørelse af optjent honorar.

Ved påbegyndelsen af opgaven kan efter anmodning oplyses om elementer i den påregnede bistand, begrundet overslag eller oplysninger om beregningsmåden. Er kunden en privatperson vil sådanne oplysninger blive givet uopfordret.

Ud over honorar vil der ske særskilt afregning af omkostninger og udlæg i relation til opgavens udførelse, herunder retsafgifter, tinglysningsafgifter og andre gebyrer, rejseudgifter samt større kopierings- og forsendelsesudgifter.

Betalingsbetingelserne er netto 14 dage fra fakturadato, og der tillægges moms efter gældende afgiftsregler. Ved forsinket betaling vil der ske renteberegning efter renteloven.

Der kan kræves forudbetaling af udlæg og andre omkostninger, ligesom vi forbeholder os retten til at forlange forudbetalt honorar eller depositum herfor. Forudbetalte beløb indsættes på klientkonto og behandles som klientmidler.

Klientmidler forvaltes efter Advokatsamfundets regler og indsættes på klientkonti i anerkendte pengeinstitutter. Tilskrevne renter tilfalder kunden efter Advokatsamfundets regler.

Betaling


Hos Lexsos Advokater er kunden sikret fortrolighed og loyalitet. Alle modtagne oplysninger fra og om kunden behandles fortroligt. Alle partnere og medarbejdere er pålagt tavshedspligt. Endvidere er disse underlagt gældende regler om videregivelse af intern viden om børsnoterede selskaber og restriktioner for handel med børsnoterede værdipapirer.

Fortrolighed


Privatlivspolitik

LEXSOS Advokater er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger. Vi er forpligtede til at beskytte personoplysninger, som vi behandler på vegne af dig. I det nedenstående vil vi oplyse dig om den privatlivspolitik, der er gældende, når vi behandler personoplysninger som dataansvarlig.


Vores juridiske oplysninger er følgende:

LEXSOS Advokater I/S
CVR-nr. 25836987
Jernbanegade 4, 1
5000 Odense C

Telefon: +45 6612 7700

E-mail: lexsos@lexsos.dk

Dataansvarlig


Hvis du er klient eller potentiel klient hos Lexsos Advokater, behandles dine personoplysninger som led i, at vi kan yde juridisk rådgivning i henhold til den aftale, vi har indgået med dig eller den virksomhed, du repræsenterer.

Vi behandler en række almindelige personoplysninger om dig, som led i vores juridiske rådgivning, og disse personoplysninger er som udgangspunkt modtaget fra dig. Vi kan dog også modtage personoplysninger fra andre kilder, f.eks. offentligt tilgængelige registre, offentligt tilgængelige sociale medier, offentlige myndigheder, sygehuse og egen læge, oplysninger fra en modpart, parter eller bi-personer på sager eller fra samarbejdspartnere.

Disse personoplysninger omfatter navn, e-mailadresse, telefonnummer, stilling, uddannelsesmæssig baggrund, professionelle oplysninger og andre oplysninger, der er nødvendige som led i advokatopdraget eller i vores erhvervsmæssige relation.

Afhængigt af de konkrete omstændigheder i den eller de sager, vi bistår dig med, kan vi ligeledes behandle følsomme personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, og/eller oplysninger om strafbare forhold, jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 3 og 4.

Derudover kan vi behandle oplysninger om finansielle forhold, herunder betalingsoplysninger og skatteoplysninger. Retsgrundlaget for vores behandling er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.

Hvis vi skal foretage registreringer i offentlige myndigheders databaser via portaler, f.eks. virk.dk eller tinglysningen.dk, kan det være nødvendigt at behandle dit CPR-nummer. Behandlingsgrundlaget er databeskyttelseslovens § 11, stk. 2.

Vi er som advokatvirksomhed underlagt pligter efter hvidvaskloven, som vi skal iagttage i forbindelse med nogle af vores juridiske ydelser. Derfor vil vi ligeledes behandle dine personoplysninger i denne forbindelse, herunder identitetsoplysninger, f.eks. navn, CPR-nr., pasnummer, kørekortnummer. Vi behandler identitetsoplysninger, indhentet efter hvidvaskloven, til opfyldelse af vores pligter efter denne lov. Retsgrundlaget for denne behandling er hvidvaskloven.

Du skal afgive visse personoplysninger for at kunne anvende nogle af vores hjemmesides funktioner. Såfremt du vælger ikke at afgive de pågældende personoplysninger, kan du ikke benytte de ønskede funktioner. Eksempelvis har vi brug for dine kontaktoplysninger for at kunne modtage og besvare en henvendelse fra dig via vores hjemmeside.

Vi anvender cookies på hjemmesiden.

Formål med behandling af data


Vi må som advokatvirksomhed kun behandle dine personoplysninger, når vi har hjemmel til det. Vi må behandle personoplysninger, når en af følgende hjemler er tilstede:

  • Vi har indhentet dit gyldige samtykke til behandling af personoplysninger til et eller flere specifikke formål.

  • Behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en kontrakt med dig.

  • Behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller tredjemand kan forfølge en legitim interesse.

  • Behandlingen er nødvendig for, at vi kan overholde en retlig forpligtigelse.

  • Behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

I de tilfælde, hvor vores behandling af dine personoplysninger, er baseret på samtykke, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Dette kan gøres ved at skrive til lexsos@lexsos.dk med ”Privatlivspolitik” i emnefeltet.

Behandling af personoplysninger


Vi kan videregive dine personoplysninger til samarbejdspartnere og leverandører, f.eks. it-leverandører, leverandør af nyhedsbrevsservice m.v. Disse samarbejdspartnere behandler alene personoplysningerne på vegne Lexsos Advokater og i overensstemmelse med Lexsos Advokaters instruks.

Vi kan ligeledes videregive dine oplysninger til eksterne tredjeparter, såfremt vi bliver pålagt dette, eller dette er en del af den ydelse, vi leverer til dig.

Det kan f.eks. være til politiet, SKAT, Statsforvaltningen, øvrige offentlige myndigheder, domstole, voldgiftsretter, andre advokatvirksomheder, modparter i sager, pengeinstitutter, ejendomsmæglere og samarbejdspartnere.

Når vi skal indsætte klientmidler på en klientkonto, har vi pligt til at videregive klientens identitetsoplysninger til det modtagne pengeinstitut, til brug for pengeinstituttets opfyldelse af pligter der følger af hvidvaskloven.

Lexsos Advokater overfører som udgangspunkt ikke personoplysninger til lande uden for EU/EØS. Hvis det grundet sagens omstændigheder alligevel bliver nødvendigt, sikres overførslen med et lovligt overførelsesgrundlag. Dette kan f.eks. være nødvendigt i forbindelse med virksomhedsoverdragelser, hvor køber eller sælger er etableret uden for EU/EØS.

Videregivelse af personoplysninger


Lexsos Advokater har tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at sikre et passende højt sikkerhedsniveau. Vi har en række interne sikkerhedsprocedurer og politikker.

Hvis du har behov for at sende os følsomme personoplysninger, anbefaler vi, at du benytter kryptering, f.eks. sikker e-mail eller kodebeskyttet fil (Word eller PDF format).

Sikkerhed


Vi sletter dine personoplysninger, når vi ikke længere har behov for at behandle dem til at opfylde et eller flere af de formål, som fremgår i det ovenstående. Vi kan opbevare oplysningerne i op til 25 år efter sagens afslutning. I særlige tilfælde kan opbevaringsperioden være kortere eller længere, for at overholde retlige krav til sletning eller opbevaring. Personoplysninger, som vi har indhentet ifølge hvidvaskloven, opbevares i 5 år efter klientforholdets ophør og slettes derefter.

Opbevaring og sletning


Som registreret har du en række rettigheder:

  • Du har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger vi behandler om dig.

  • Du har ret til at få rettet urigtige personoplysninger, som vi behandler om dig.

  • Du har ret til at få slettet dine personlige oplysninger, såfremt personoplysningerne ikke længere er nødvendige til opfyldelse af de formål, til hvilke de blev indsamlet.

  • Du har ret til at få behandlingen af dine oplysninger begrænset.

  • Du har ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger.

  • Du har ret til at få udlæst de oplysninger, vi behandler om dig i et almindeligt og maskinlæsbart format.

Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger om dig, som vi behandler – dog med visse undtagelser, som fremgår af lovgivningen. Derudover kan du gøre indsigelse mod indsamling og videre behandling af dine personoplysninger. Du har også ret til berigtigelse af dine personoplysninger, og du kan bede os om at begrænse behandlingen af dine personoplysninger.

Hvis du beder om sletning af de personoplysninger om dig, vi har registreret, vil vi slette dem uden unødigt ophold, medmindre vi kan fortsætte behandlingen på et andet grundlag, f.eks. hvis behandlingen er nødvendig for at kunne fastlægge et retskrav, hvis behandlingen er nødvendig for at besvare en henvendelse fra dig eller hvis det er nødvendigt at behandle personoplysningerne for at opfylde krav i henhold til lovgivningen.

Under visse omstændigheder kan du også anmode os om, at vi giver dig en kopi af dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og anmode om, at vi transmitterer oplysningerne til en anden dataansvarlig (dataportabilitet).

Hvis vi behandler dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage. Dette kan ske ved at kontakte os (se nedenfor).

Hvis du trækker dit samtykke tilbage, vil vi ophøre med at behandle dine personoplysninger, medmindre vi er berettigede eller forpligtede til at fortsætte behandlingen eller opbevaringen af dine personoplysninger på andet grundlag, herunder i henhold til lovgivningen.

Tilbagekaldelse af dit samtykke berører ikke lovligheden af den behandling, som er sket før tilbagekaldelse af samtykket.

Såfremt du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, som beskrevet ovenfor, er du til enhver tid velkommen til at kontakte os. Hvis du er uenig i den måde, vi behandler dine personoplysninger på, eller de formål, vi behandler oplysningerne til, er du velkommen til at kontakte os. Du kan kontakte os på lexsos@lexsos.dk med ”Privatlivspolitik” i emnefeltet.

Du kan også indgive en klage til:

Datatilsynet
Borgergade 28, 5. sal
1300 København K
Telefon 33 19 32 00
E-mail dt@datatilsynet.dk

Vi forbeholder os ret til at ændre privatlivspolitik.

Dine rettigheder


Lexsos Advokater er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. retsplejelovens § 126. Herudover gælder de advokatetiske regler, Lov om Hvidvask m.v. De regler, der særligt gælder for udøvelse af advokaterhvervet, kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside www.advokatsamfundet.dk

Kunden har ret til at anvende al skriftligt materiale udarbejdet i sagen, men Lexsos Advokater bevarer alle ophavsrettigheder og andre immaterielle rettigheder til materialet.

Vi bestræber os på at holde kunden fuldt orienteret om sagens gang. Der vil således løbende ske orientering om sagens forløb ved fremsendelse af kopi af korrespondance mv. Under sagen vil der ske opbevaring og kopiering af originalt bilagsmateriale efter behov. Ved sagens afslutning returneres originalt materiale til kunden, og sagens øvrige dokumenter arkiveres i minimum 5 år.

Arbejdet med en sag forsætter indtil den kan betragtes som afsluttet, medmindre kunden inden da enten har bedt om at arbejdet indstilles, betalingsfristen i faktura er overskredet og betaling ikke er sket inden given frist efter modtaget besked om at arbejdet indstilles, der er indtrådt insolvens hos kunden eller kundens interesser skønnes bedst varetaget ved at arbejdet indstilles.

Samarbejdets forløb


Alle advokater ved Lexsos Advokater er beskikket af Justitsministeriet og er en del af Advokatsamfundet. Lexsos Advokater har tegnet ansvarsforsikring i henhold til de af Advokatsamfundet fastsatte regler.

Advokatansvarsforsikringen er tegnet hos Tryg, Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup, og denne dækker alle beskæftigede advokater og al advokatvirksomhed, uanset hvor den er udøvet. Tryg er endvidere garantistiller for Lexsos Advokater over for Advokatsamfundet.

Lexsos Advokater er ansvarlig for ydet rådgivning og bistand i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler. Ansvaret er dog beløbsmæssigt begrænset til den til enhver tid værende dækningssum for Lexsos Advokaters advokatansvarsforsikring. Aktuel dækningssum kan oplyses ved forespørgsel.

Lexsos Advokater er ikke ansvarlige for indirekte tab eller følgeskader, herunder driftstab, tab af data eller goodwill. Tillige hæfter Lexsos Advokater ikke for rådgivning eller andre ydelser leveret af andre end Lexsos Advokaters medarbejdere, herunder udenlandske advokater, oversættere mv.

Lexsos Advokater er ikke ansvarlige for tab, som følger af et pengeinstituts konkurs eller insolvens. I sådanne situationer for indskyderne dækning fra Garantiformuen i henhold til lov om garantiordning for indskydere og investorer. Garantiformuen dækker en indskyders midler op til et beløb svarende til 100.000 euro. Dette gælder indskyderens samlede indskud, uanset om midlerne står på forskellige konti, herunder klientkonti. Lexsos Advokater har den almindelige samleklientkonto i Danske Bank.

Ansvar og forsikring


Når man benytter en advokat, har man krav på høj faglighed.

Kunder ved advokater har altid adgang til at klage over en advokat ved Advokatnævnet, der behandler klager over advokaters adfærd og salærer.

Hvis du har oplevet noget, du er utilfreds med og overvejer at klage, beder vi dig kontakte Lexsos Advokater direkte først.

Yderligere oplysninger om Advokatnævnet kan du finde her.


Advokatnævnets kontaktoplysninger:

Advokatnævnet / Kronprinsessegade 28 / 1306 København K
Telefon 33 96 97 98 / klagesagsafdelingen@advokatsamfundet.dk

Klagemulighed